iacobs

Det finnes ikke sekundærmedier

Posted in Mediebruk by iacob on mars 7, 2009

Dette med sekundærmedier har vært diskutert en stund. Mange mener at radioen er et sekundærmedie – og mange ser ut til å mene at teve er i ferd med å bli det. Men dette er av den typen populære utsagn som brer om seg uten at folk ser ut til å ha tenkt kritisk igjennom hva dette innebærer.

Og jeg mener de tar feil.

Det er godt mulig at mye av radiobruken skulle tilsi en form for sekundærstatus, og det er godt mulig at mange gjør andre ting mens teven står på, men det er likefullt en feilslutning når man stempler mediet som sekundært.

Jeg vil påstå at det ikke finnes sekundærmedier, men i stedet sekundærinnhold. Noen innholdstyper krever stor grad av konsentrasjon. Ekspempler på dette er spennende romaner, engasjerende drama, nettbankbruk, radiodokumentarer, etz.

Og på samme måte finnes det innhold som ikke krever samme grad av konsentrasjon som f.eks. nettaviser, nyhetssendinger, sitcoms, værvarslinga, sånne snakk- og musikkprogrammer på radio, MTV, Facebook (mange har sikkert hørt om facebooksofting), tabloidaviser, Grosvold, etz.

Selvfølgelig vil hva som går i de ulike kategoriene variere for den enkelte av oss, men poenget mitt står.

Det finnes ikke primær og sekundærmedier – bare ulike typer innhold som krever ulik grad av konsentrasjon og engasjement fra publikum.

Reklamer
Tagged with: ,

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Knut H said, on april 15, 2009 at 7:02 pm

    Det er ikke bare innholdet som betyr noe. Med radio belegger du bare hørselen. Du har armene fri, synet fritt og kan bevege deg. En kan da gjøre mye rutinearbeid og fremdeles ha full konsentrasjon om innholdet på sendingen. Jeg har stor glede av å høre på radio mens jeg går til jobb, vasker opp, støvsuger, arbeider i hagen osv. Dette kan en ikke med andre medier (mange TV-program er egentlig radio som f.eks. debatt og talkshow så disse kan en også gjøre andre ting til).


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: