iacobs

Læreren og twittermakta – har vi ham nå?

Posted in Sosiale medier, twitter by iacob on mars 24, 2009

Twitter er et artig medium med mange morsomme folk. Men noen ganger kan euforien ta overhånd.

Det siste døgnet har twitternorge kunnet klappe seg på ryggen etter å ha outet denne læreren på Moltemyr skole i Arendal.

Mannen hadde krevet flere artikler på skolens hjemmeside hvor han stilte spørsmål ved Vitenskapen, Darwin, The Big Bang og denslags.

@virrvarr skal ha vært den første som tvitret om elendigheten, men snart sto vi i kø alle sammen for å gjøre oss morsomme, kritisere eller hovere over den obsternasige læreren på sørlandet. Det ble twitterstorm. Og snart var flere journalister på saken og den endte på forsida av dagbladet. Bente Kalsnes har blogget ryddig om hva som skjedde siden.

Skolens rektor forsøkte som best han kunne å unnskylde seg, og forsikre om at skolen fulgte gjeldende læreplan. Han sørget likevel for at artiklene ble tatt ned fra skolens nettsider.

Så langt så godt. Jeg er ikke noen stor tilhenger av kreasjonisme og ej heller åpenbar vranglære i småskolen.Men i den påfølgende jublen var det flere som mente på at dette var grasrotmakt på Twitter. Da tror jeg de bør se seg om.

Per i dag er twitter i Norge et nokså marginalt fenomen målt i størrelse, men med forholdsvis solid deltakelse fra journalister og mediefolk, politikere, akademikere og teknologifolk. Ikke akkurat Joe the Plumber, med andre ord.

Det er mye kraft i sosiale medier, men kraften ligger først og fremst i hvem som deltar. Det ville nok ikke blitt det samme trøkket om den første meldingen hadde blitt lagt ut på biip.no

Det tror jeg det er viktig å huske på.

8 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Update: Paryngula, Virrvarr, my wasp in a jar, Kristians notisblogg, Nedrelid.com, What’s sound, Cam’s corner of the world, Børge forteller om livet, iacob […]

  2. Idaaa said, on mars 25, 2009 at 8:10 am

    Enig – gode og viktige poenger. Men, jeg er en kverulant, så noen men:

    Den maktforskyvningen som jeg derimot tror *kan* skje gjennom Twitter er at om man først er journalist – så spiller det, takket være Twitter, mindre rolle om du er en vaktsjef i en stor avis, en redaktør i en lokalavis, eller en journaliststudent for den saks skyld. Eller om du ikke er journalist i det hele tatt – kanskje du har mammaperm og følger med i nyhetsbildet.

    Ironisk nok har de 140 tegnene fått en bitteliten, smule mer fokus over på hva folk har å si, heller enn akkurat hvem som sier det. (Vil gjerne ha motargumenter her!)

    Jeg vet i hvert fall at Twitter gir meg anledning til å blande meg inn i en god del samtaler jeg aldri ville tatt del i ellers – det er gøy å sitte om en student i Trondheim og diskutere med folk mer høyt på strå nede i Oslo.

    Så ja, elitefenomen, men med en liten forskyvning av demografien?

  3. Hanne LK said, on mars 25, 2009 at 7:37 pm

    Jeg er langt på vei enig med deg i det du skriver. Men jeg mener det ikke er farlig å fremheve den utviklingen som nå skjer i forhold til demokratisering av debatt og offentlighet.

    For selv om Twitter i dag fortsatt kanskje er en elitisk og smal kanal, så har den potensiale. Jeg tror at det i dag er mye lavere hindere for å nå opp som nyhetskilde og dermed skape offentlig debatt enn tidligere.

  4. iacob said, on mars 25, 2009 at 7:52 pm

    @idaaa og Hanne

    Jeg er ganske enig. Per i dag er det lett å bli hørt.
    Men hva skjer dersom twitter blir et større fenomen? Med et par hundre tusen nordmenn på twitter blir det kanskje vanskeligere å komme til?

    Og @idaaa
    Jeg tror du er inne på noe veldig viktig om de 140 tegnene. Det var tanker rundt disse som i sin tid fikk meg til å skrive dette:

    http://nrkbeta.no/ukas-tre-nettsitater/

  5. Bjønnulv Evenrud said, on mars 27, 2009 at 4:58 pm

    Når det gjelder demokratisering så tror jeg ikke twitter er noe å se på spesielt og med nærsyn. Nettet har forandret endel spilleregler definitivt, og fortsetter å gjøre det, og der er twitter med. Men akkurat nå er twitter i en oppstartfase der de som er med føler seg veldig viktige og lett kan få vrangforestillinger om twitters – og sin egen – betydining. sånn er det med mangt. Når det er sagt, synes jeg en interessant utvikling er bruken av dialekt, først grep det om seg på sms (over 50% av ungdom tekstmeldet på sms i følge VG i 2005), ca 80 % av ungdom Fjesbooker på dialekt i dag, i følge undersøkelse knyttet til mediedagene i Volda som foregår nå tror jeg. Twitter vil ta denne språk-kulturen og befeste den enda mer. Så Twitter kan være en kraft som integrerer WEB og LOCAL enda sterkere.

  6. Bjønnulv Evenrud said, on mars 27, 2009 at 5:00 pm

    mener forfatteren at forskjellen mellom twitter og biip først og fremst har med alder eller klasse, eller begge deler? Kunne vært interessant med utdypning på dette.

    • iacob said, on mars 27, 2009 at 7:38 pm

      Jeg skal være helt ærlig og si at jeg aldri har vært inne på biip, men jeg har vel en følelse av at det er en litt annen demografi.
      Jeg registrerer også at det skrives lite i hovedstrømsmediene om biip og tenker at det kanskje har en sammenheng.

  7. […] Samme for meg, egentlig. Jeg registrerer at den raskest økende gruppa på Facebook er de over 40. Og da jeg prøvde å si at vår dekning av #moltemyr -saken var et eksempel på Twittermakt har flere påpekt at tvitrerene ikke akkurat er folk flest: Per i dag er twitter i Norge et nokså marginalt fenomen målt i størrelse, men med forholdsvis solid deltakelse fra journalister og mediefolk, politikere, akademikere og teknologifolk. Ikke akkurat Joe the Plumber, med andre ord. -Iacob […]


Legg igjen en kommentar

