iacobs

Svar til Bård Vegar Solhjell

Posted in Mediebruk, Sosiale medier, TV by iacob on juni 9, 2009

Må det være enten eller?

Skulle legge inn et svar på Bard Vegar Solhjells siste blogginnlegg, men så kræsja visst kommentarfunksjoner. Legger det derfor her:

Jeg klarer visst ikke helt lese innlegget ditt som annet enn normativt. Du ønsker at nettet skal bli viktigere enn tv, men du sannsynliggjør ikke det scenariet i særlig grad. Og det er kanskje ikke så rart, det er vanskelig det her, og mange har tatt feil før.

Tanja Storsul viser det ganske godt her.

Jeg tror det er alt for lett å sette medier i opposisjon til hverandre, når de egentlig er svært komplementære i både sin form og sitt virke. Politikere burde kanskje være med på å se på hvordan de kan få nett og tradisjonelle medier til å fungere bedre sammen?

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Øyvind Solstad said, on juni 9, 2009 at 5:20 pm

    Heldigvis har vi en sjef i NRK som skjønner bedre: Han sier at vi i NRK ikke kan være i den posisjonen at vi er størst på journalistikk i de to minste kanalene: TV og radio.

    Jeg mener det ikke er noen tvil om at nettet kommer til å være den viktigste arenaen for debatt ganske snart. Fordi det ligger til mediets natur. Folk kommer ikke til å slutte å se på tv, de kommer til å gå på kino og noen sender til og med brev.

    Ellers merker jeg meg at kunnskapsministeren stjeler min ordrette uttalelse som jeg sa på radio for mange måneder siden: At valget i 2009 er det siste der internett ikke er det viktigste mediumet.

  2. iacob said, on juni 9, 2009 at 7:25 pm

    «Skjønner bedre», du er ikke snau:)

    Vel, men kringkastingssjefen mener vel ikke at web er større enn tv per i dag? Det er jo relativt mange som bruker nettet daglig, men tidsbruken er jo enn så lenge ganske langt unna tv-tallene.

    Jeg tror du har rett i at web er, eller kommer til å bli, den største arenaen for debatt. Web kommer iallfall til å være størst på den debatten som foregår mellom folk som ikke har politiske ambisjoner eller posisjoner.

    Men er web da viktigst? Dette med hva som er viktigst er i det hele tatt litt ullent å få tak på.

    Det er litt som med fotball. Det spilles mest fotball på løkka, og det er viktig og fint og sånn, men samtidig foregår det fotball som mange er opptatt av på landskamparenaen også.

    Ja takk, begge deler.

  3. Øyvind Solstad said, on juni 9, 2009 at 7:35 pm

    På din blogg tenkte jeg det måtte være lov å ta i litt. Du er jo nettskeptikeren her i landet så det får du tåle. ;-)

    Jeg tror nett kommer til å bli størst i alle betydninger: Viktigst, flest minutter, flest brukere. For unge folk er dette tilfellet allerede.

    Enig i at «viktigst» er et ullent begrep. Men jeg tror de fleste har et slags bilde av hva det betyr uten at de nødvendigvis klarer å komme med en klokkeklar definisjon av hva det er.

    Forøvrig synes jeg artikkel til Tanja var ganske hul…

  4. iacob said, on juni 9, 2009 at 8:11 pm

    Du har rett i at ungdom (16-24år) bruker mer tid på nett enn på tv, men det er stadig litt fler som ser tv hver dag enn som bruker Internett (kilde: Synovates barne- og ungdomsundersøkelse). I resten av befolkningen er nok dette noe annerledes.

    Fra 2010 med den nye offisielle målingen for nettbruk i Norge vil vi kunne følge denne utviklingen kontinuerlig. Det blir gøy.

    Nettskeptikeren, haha, ja, det skulle tatt seg ut. Det er vel heller det at i all denne viraken og optimismen må noen holde hodet kaldt:D

  5. kristian t said, on juni 9, 2009 at 8:37 pm

    Finner det interessant at man er skeptiker dersom man ikke er euforiker :-)

    Faktum er fortsatt at nettet er mye viktigere i Norge (målt i tid) enn i USA, at det er mye mindre viktig enn TV i Norge på samme parameter, men at det mye viktigere for unge folk enn for eldre i Norge.

    Er det da så galt av Iacob å sette ting i perspektiv? Å kalle han skeptiker virker rart for meg, han er til de grader en nettvenn og aktiv nettbruker som er tilstede og bruker de arenaer som finns på nett.

    Kanskje det heller handler om at man ikke liker å forholde seg til de dataene vi faktisk har pr idag?

    Og jeg gleder meg mye til vi endelig får skikkelige nett-tall i 2010 og nettet får fortjent og ekte oppmerksomhet, ikke bare hype eller negativ skeptisk synsing.


Legg igjen en kommentar

