iacobs

Presentasjonen fra Amatørene kommer-seminaret

Posted in Uncategorized by iacob on november 4, 2009
Advertisements

9 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eivind Bergmann said, on november 4, 2009 at 1:05 pm

    Jeg likte denne presentasjonen, mye artig fakta

  2. Øyvind Solstad said, on november 4, 2009 at 1:32 pm

    Så i følge slide 35 leverer NRKbeta 1/3 av sidevisningene til NRK Østfold på nett. NRKbeta koster NRK kanskje 2 millioner kroner i året i lønninger og drift. Hva koster NRK Østfold? =)

    • fr.martinsen said, on desember 3, 2009 at 3:20 pm

      Det kan da ikke stemme? At 1/3 av trafikken til NRK Østfold kommer fra NRKbeta? Hva er det jeg har misforstått her?

      • iacob said, on desember 3, 2009 at 3:30 pm

        Hehe, nei, NRK Østfold har i dette eksempelet tre ganger så mange sidevisninger som NRKbeta. Det er ingen sammenheng for øvrig.

  3. Ida Aalen said, on november 4, 2009 at 8:00 pm

    Synes du skal legge ut manuset også!!

    • iacob said, on november 4, 2009 at 8:08 pm

      @Øyvind Dere er flinke og NRKbeta er noe vi andre i NRK er stolte av og som vi skryter av når vi er ute og møter folk.

      @ida ja, jeg tror nok det, men det krever noe mer bearbeiding. Finnes det gode tjenester for slideshows, med tekst?

  4. Vilde said, on november 5, 2009 at 6:09 pm

    Du kan jo også vurdere å skrive en mer akademisk retta tekst ut i fra manuset, for eksempel en kommentar til Norsk medietidsskrift? Tror innlegget ditt ville passet bra som kommentar der :)

  5. ninanord said, on desember 3, 2009 at 2:43 pm

    Jeg spurte deg om hvordan du og NRK Analyse vurderer betydning og effekt ut over unike brukere, siden du refererer til Twitter som «marginalt» og du svarte at dere bruker «representative data». Jeg er nysgjerrig på hva som ligger i det begrepet.

    Jeg er glad i statistikk og har brukt det mye til å måle oppslutning rundt redaksjonelle satsinger i mange år. Jeg har lært noe av det, blant annet at tal på klikk og unike brukere ikke alltid gir det beste svaret på hvordan innholdet har nådd ut eller hvor viktig det vi laget viste seg å være for folk.

    Du sier at faktum er at befolkningen som bruker Twitter per uke er 3 prosent. Det stoler jeg på at du og NRK Analyse har rett i. Men oppfatter jeg deg riktig når du sier at Twitters betydning og nedslagsfelt er tilsvarende???

    Hvordan måle innflytelse og relevans, det er jeg nysgjerrig på? Hans Rosling er flink til å framstille effekter, jeg leter etter effekt-framstilling av sosial mediebruk. Er dere på saken i NRK Analyse, som rådgir rikskringkastingen?

  6. iacob said, on desember 3, 2009 at 3:02 pm

    Selvfølgelig er vi det.

    Og vi mener heller ikke at Twitter er uviktig, snarere tvert i mot.

    Twitter er mye viktigere enn brukstallene skulle tilsi. Det viser den øvrige mediedekningen. Utfordringen er dermed å forstå hvorfor. Jeg tror forklaringen ligger både i hvordan Twitter fungerer rent teknisk, men også hvilke grupper av befolkningen som er de mest ivrige brukerne. At skravleklassen er godt representert på twitter tror jeg det er lite tvil om.

    Har snakket mer om det i dette radioinnslaget.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: