iacobs

#hvaertwitter

Posted in Mediebruk, Sosiale medier, twitter, Uncategorized by iacob on november 12, 2009

(Edit: Etter innspill fra Petter Bae Brantzæg har jeg oppryddet litt i matrisen.)

Mens jeg satt og jobbet med en presentasjon her om dagen gjorde jeg et artig eksperiment. Jeg ba twitterkontaktene mine beskrive twitter med ett ord, i håp om å se noen mønstre i hva twitterbrukerne mener om det de driver på med. Det gikk sånn passe. Twitterbrukere vil jo gjerne være litt spes, så ingen ville si det samme som andre. Men mye kreativitet, det var det.

Nyhvaertwitter

Wordle.net har en tendens til å visuelt overrepresentere det overrepresenterte. Det var ikke mer enn fem som mente det var påfyll.

Men hva ser vi ellers? Gir dette et godt bilde av hvordan du oppfatter Twitter? Kom gjerne med innspill.

7 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jan Frode Haugseth said, on november 12, 2009 at 12:12 pm

    Artig opplegg, men antar at flere har svart påfyll (f.eks. fire?) og at f.eks. to har svart tidsfordriv, folk og forstyrrende?

  2. iacob said, on november 12, 2009 at 12:16 pm

    Har oppdatert posten. Og du har rett. Nesten. forholdet er vel 5-2-1.

  3. Petter Bae Brandtzæg said, on november 12, 2009 at 1:08 pm

    Morsomt, men for å få det riktige bilde bør du kanskje behandle synonymer som morsom, underholdende og underholdning etc som en og samme ting (bare underholdning), ikke som separate egenskaper ved Twitter. Det samme gjelder for tidstyv og tidsfordriv etc og mange andre………dvs at «påfyll» nå feilaktig har en vel dominerende plass i det bildet som nå presenteres…antagelig vil fdu få et bedre bildet hvis du slår sammen ord med samme mening.

  4. iacob said, on november 12, 2009 at 1:13 pm

    Ja, du har selvfølgelig helt rett. Og når vi innimellom bruker wordle på i mere seriøse analyser gjør vi nettopp det. I større representative undersøkelser er det litt tidkrevende, men vel verdt innsatsen.

    I denne sammenhengen utviklet deg seg litt slik at folk fikk eierskap til sitt spesielle bidrag, og etterlyste det når det manglet. Så derfor lot jeg ordene stå som de var skrevet.

    Får se om jeg lager en oppdatert verjon.

  5. Marit said, on november 12, 2009 at 5:09 pm

    Festlig… Jeg har lest (husker ikke hvor i farta..) at twitter er et elitenettsamfunn. Vet ikke om det er en god beskrivelse, men jeg vil si den er interessant..

  6. Petter Bae Brandtzæg said, on november 25, 2009 at 12:48 pm

    Bra!! Tidsfordriv er en dominerende motivator for bruk ser jeg. Ikke uventet. Men, samtale, dialog og prat burde vært slått sammen, da ville nok det dialogiske aspektet ved Twitter kommet sterkere frem, noe som nærmest er fraværende nå :)

    • iacob said, on november 26, 2009 at 8:23 am

      Enig, men med hundre selvrekrutterte i egen krets gadd jeg ikke legge så veldig mye arbeid det det:)


Legg igjen en kommentar

